Victoria Beckham: van Spice Girl tot mode-mogol

okt 20, 2025 | Cultuur, Merken, Mode, Stijl

Popicoon van de jaren 90, Victoria Beckham wist haar enorme mediablootstelling om te zetten in pure kracht. Van Spice Girl tot gerespecteerde ontwerpster, via haar tijd als veelbesproken WAG, groeide ze uit tot een formidabele zakenvrouw.

Icoon van toen én nu

Nog vóór ze de gerespecteerde ontwerpster werd die ze vandaag is, verkende Victoria Beckham talloze stijlen. Wat nooit veranderde? Haar status als onwrikbaar icoon, ondanks de soms meedogenloze media-aandacht.

Haar verhaal begint in de jaren 1990, bij de Spice Girls, waar ze bekend werd als “Posh Spice”. Zwarte tailleur, nauwsluitende jurk, strakke bob: ze belichaamde al vroeg een verfijnde allure. Zelfs binnen de kleurrijke popwereld van de girlsband was ze het toonbeeld van Britse elegantie.

Haar stijl balanceerde toen tussen streetwear-invloeden en 90’s-minimalisme. Bandana’s, sneakers en baggy jeans wisselden af met strakkere silhouetten: minirokken, Afghaanse jassen met nepbontkraag – looks die onmiskenbaar deden denken aan Rachel Green uit Friends.

De jaren 2000 brachten een radicale ommezwaai. Victoria Beckham omarmde de bimbo-esthetiek: korte, felle jurken, een zongebruinde teint, haar iconische schuine bob. Altijd gevolgd door paparazzi, nooit gezien zonder oversized zonnebril. Als fervent verzamelaarster van Hermès-tassen verscheen ze geregeld met zeldzame modellen, onder meer uit de Jean-Paul Gaultier-periode – waaronder een bordeauxrode krokodillen-Birkin en een zeldzame “baguette”-versie.

Het is ook de periode waarin ze haar intrede deed in de wereld van de WAGs (Wives and Girlfriends van voetballers), als echtgenote van David Beckham. De beelden van haar in de tribunes, kinderen op de arm en op torenhoge hakken, vulden destijds moeiteloos de Britse tabloïds.

Van WAG tot invloedrijke zakenvrouw

Lang werd Victoria Beckham gezien als popicoon, maar ze maakte een indrukwekkende overstap naar het ondernemerschap – in een sector die zelden krediet gaf aan beroemdheden. In 2009 lanceerde ze haar eigen modehuis. Een lijn die niets gemeen had met de glimmende imago’s uit haar Spice-tijd: het was strak, helder, volwassen.

De eerste collecties verrasten: perfect gesneden midi-jurken, sobere tinten, architecturale lijnen. De toon was gezet. Al snel verscheen haar label op de catwalks van de New York Fashion Week, waar ze critici én inkopers wist te overtuigen. Het publiek was enthousiast, maar vooral de erkenning van de professionals telde. Zelfs Anna Wintour prees haar ernst en visie – een goedkeuring die in de modewereld geldt als officieel zegel van legitimiteit.

Tien jaar later volgde Victoria Beckham Beauty, met producten geroemd om hun kwaliteit en verfijning. Vandaag is ze meer dan een popster die een nieuwe weg insloeg: ze is een volwaardige ondernemer met een uitgesproken visie op stijl en vrouwelijkheid.

Achter de schermen van de roem

Achter het zorgvuldig gepolijste imago schuilt een vrouw die jarenlang te maken kreeg met extreme mediadruk – een donkerdere kant van haar carrière, belicht in een recente Netflix-documentaire.

Daarin zien we een vrouw die jarenlang de favoriete prooi was van de Britse tabloïds. Gevolgd, bekritiseerd, beoordeeld op haar uiterlijk, keuzes en moederschap. Destijds een alledaags lot voor beroemdheden, vooral vrouwen. Ook iconen als Kate Winslet en Britney Spears ondergingen diezelfde genadeloze behandeling.

Terwijl ze bleef herleid worden tot een beeld – dat van de WAG, de objectieve schoonheid – nam Victoria in 2009 zelf het heft in handen met de lancering van haar label. Toch bleven de twijfels hangen: kon een ex-popster écht een legitieme ontwerpster worden?

In de documentaire toont ze ook haar kwetsbare kant en spreekt openlijk over haar eetstoornissen, waarmee ze jarenlang worstelde. Een zeldzaam, krachtig getuigenis dat stilte doorbreekt rond thema’s die in de entertainmentwereld te lang verzwegen bleven. Ze verschijnt er menselijker dan ooit: gevoelig, veerkrachtig, en ver verwijderd van het koele imago dat haar jarenlang achtervolgde.

Van popster tot WAG, van mode-icoon tot zakenvrouw, Victoria Beckham heeft haar visie en stem weten op te leggen. De recente serie-documentaire onthult een meer intieme kant van haar pad – lang verborgen achter de glitter van de faam. Een verhaal waarin velen die haar bewonderden voor haar stijl of carrière zich kunnen herkennen, in haar kracht én haar kwetsbaarheid.

Artikel door Julie Boone