Voor dit jubileum keert de Deense ontwerpster terug naar haar wortels door haar collectie te presenteren op Copenhagen Fashion Week. Sinds 2022 koos ze immers Parijs als decor voor haar shows. Een terugkeer naar de oorsprong dus, zonder de Parijse scène los te laten. In oktober onthult ze daar bovendien een tweede collectie. In de ateliers heerst bedrijvigheid: twee lijnen te creëren, voor twee steden en twee sferen.
De collectie, getiteld Hana-Bi – Japans voor vuurwerk – is een poëtische retrospectieve, waarin iconische elementen uit tien jaar werk versmelten met nieuwe voorstellen. In een smetteloos palet van wit en zilver zet Cecilie Bahnsen haar verkenning voort van een lichte, etherische maar onmiskenbaar verfijnde everyday couture.



Op de catwalk zweven 27 silhouetten bijna door de lucht, gedragen door de extreme lichtheid van stoffen – vooral organza, dat als het ware rond de lichamen zweeft. Daartegenover staat een brutalistisch decor van beton en nevel, dat een dromerige sfeer oproept. Modellen verschijnen als visioenen, langzaam oprijzend uit de mist…
Een ode aan haar signatuur
Met deze jubileumcollectie bevestigt Cecilie Bahnsen subtiel haar unieke beeldtaal – een romantische verfijning die haar naar het internationale podium katapulteerde. Meringuejurken met luchtige volumes in transparante stoffen onthullen glinsterende sequinshorts, balancerend tussen ingetogenheid en sensualiteit. Laag-op-laag effecten, beheerste asymmetrieën en sleepjes die zelfs de kortste jurken verlengen, creëren een silhouet dat altijd in beweging is.
De iconische bloemmotieven van het huis worden opnieuw belicht, geassembleerd als stofcollages met een organische logica. Het spel met volume zet zich voort in ijle ruches langs mini- en vloerlange jurken. Een sculpturale rok doet denken aan een cocon – een poëtische metafoor voor een esthetische transformatie – terwijl een zijden negligé heruitgevonden wordt in een royale versie met volumes aan de zijkanten: een visuele signatuur die onmiddellijk te herkennen valt. Hier is couture iets voor elke dag – met een poëzie van het uiterste, fragiel en precies, maar altijd diep persoonlijk.


In lijn met deze esthetische helderheid is er geen enkel overbodig accessoire. Alleen witte kniekousen en de inmiddels cultstatus genietende Asics-sneakers, voortgekomen uit de voortdurende samenwerking tussen Bahnsen en het Japanse merk, completeren de looks.
Cecilie Bahnsens muze
De show werd geopend door Isadora Bjarkardóttir Barney, dochter van Björk. Een opvallende verschijning, maar geen primeur: ze liep eerder al voor Miu Miu tijdens de lente/zomer 2023-show. Haar aanwezigheid benadrukt de internationale en artistieke uitstraling die Cecilie Bahnsen door de jaren heen heeft opgebouwd.


In het publiek waren de creaties uit eerdere collecties ruim vertegenwoordigd, gedragen door gasten – een bewijs van oprechte trouw aan het universum van de ontwerpster. Voor deze gelegenheid nodigde het huis zijn meest trouwe klanten uit, waarmee het gevoel van gemeenschap en terugkeer naar de basis werd versterkt – in het hart van Kopenhagen, de geboortestad van de ontwerpster.
Bahnsen zelf verwoordt het zo:
“Voor mij schuilt er kracht in romantiek en vrouwelijkheid. Ik ontwerp kleding waarin vrouwen zich comfortabel, sterk en onafhankelijk voelen. Ik begon in Londen en Parijs, en uit die steden put ik inspiratie voor romantiek en oog voor detail. Maar altijd met het Scandinavische minimalisme en de eenvoud die mij definiëren. Alles moet moeiteloos lijken.”
Door haar tienjarig bestaan te vieren in het hart van Kopenhagen brengt Cecilie Bahnsen meer dan alleen een hommage: ze herbevestigt de fundamenten van een gevoelige, krachtige en uitgesproken vrouwelijke mode. Een terugkeer naar de oorsprong, gedragen door de trouw van een toegewijde gemeenschap – en een poëtische inspiratie in de modekalender. Maar de ontwerpster kijkt verder: in oktober zal ze opnieuw van zich laten horen op de Parijse catwalks, klaar om het volgende hoofdstuk van haar gelijknamige merk te schrijven.
Artikel door Julie Boone.