De Flammes 2025: uitgesproken silhouetten en geëngageerde performances voor een vurige derde editie
Tussen uitgesproken silhouetten, minutieus uitgevoerde acts en krachtige boodschappen bevestigde de derde editie van Les Flammes opnieuw haar status als niet te missen evenement voor populaire cultuur. Een terugblik op de hoogtepunten van de avond: Aya gekroond tot koningin van het internationale podium, Shay verkozen tot Vrouwelijke Artiest van het Jaar, en La Mano 1.9 en Theodora bevestigd als dé Revelaties van het moment…
Een ceremonie geboren uit een roep om erkenning
Gelanceerd in 2023 werd de ceremonie van Les Flammes bedacht als een antwoord op het schrijnende gebrek aan erkenning voor artiesten uit de populaire cultuur — van rap tot R’n’B, afro en drill — binnen de traditionele muziekprijzen. Gecreëerd door Booska-P, Yard en Spotify, wil het initiatief het licht werpen op de talenten die de codes en het geluid van een hele generatie bepalen. Twee jaar later gelden Les Flammes als een niet te missen cultureel evenement, waar de Franse urban scene haar volle rijkdom toont — van mode tot performance en uitgesproken statements.
De derde editie, die vanavond plaatsvond in La Seine Musicale net buiten Parijs, combineerde opnieuw spectaculaire optredens met krachtige statements — een bevestiging dat Les Flammes veel meer zijn dan een prijsuitreiking: een spiegel van onze tijd.
Een vurig begin van de ceremonie
Voor zijn derde editie rekende de Flammes-ceremonie opnieuw op komiek Nordine Ganso als gastheer van de avond. Trouw aan zijn signatuurkleur paars verscheen de Bordelais op de rode loper in een Supreme-look — een uitgewassen oversized short en een ritsjack — om zich daarna om te kleden in een losvallend zwart kostuum, afgewerkt met een reeks opvallende broches voor net dat tikkeltje glamour.
L2B had de eer om als eerste het podium te betreden en zette de toon met een performance die het publiek meteen op temperatuur bracht. Het trio verscheen in een volledige ‘destroyed’ denimlook, Timberlands aan de voeten en gouden kettingen met hun groepslogo rond de nek. Hun stijl — een knipoog naar de R’n’B-jaren 2000 — liet er geen twijfel over bestaan: born to shine.


Aan de vrouwelijke zijde maakte Eva haar entree als een ware leider op de rode loper, gekleed in een asymmetrische jurk van Dsquared2. Zodra ze de deuren van La Seine Musicale was gepasseerd, volgde een spectaculaire performance — recht uit een actiefilm. Drie maanden voorbereiding gingen vooraf aan dit optreden, dat werd opgevat als het manifest van haar nieuwe artistieke universum.
De podiumoutfit? Sensuele uitstraling in @rita_intimates: een bralet, een hoog uitgesneden slip met pailletten en transparante mouwen. Elke look was raak en zorgvuldig uitgedacht door @mv.tiangue, content creator én getalenteerd styliste. Genomineerd in de categorie Vrouwelijke Artiest van het Jaar, bevestigde Eva haar comeback met het album Page Blanche.
Bevestigde iconen en tot in de puntjes uitgewerkte silhouetten


Aya Nakamura ontving de Flamme voor Internationale Impact, een prijs die werd uitgereikt door regisseur Thomas Jolly — het brein achter de iconische openingsceremonie van de Olympische Spelen. Een logische bekroning voor de meest beluisterde Franstalige artieste ter wereld. Voor de gelegenheid koos ze voor een romantisch-gotisch silhouet: een corset en een rok met vetersluiting en split die haar been onthulde. De look is van Ayo504Studio, een Parijs merk gespecialiseerd in lingerie. Als finishing touch voegde de zangeres een subtiele sluier toe.
Shay, uitgeroepen tot Vrouwelijke Artiest van het Jaar, verscheen in zwart op de rode loper, trouw aan haar favoriete label Balenciaga. Ze droeg een ruggekorset-jurk uit de lente/zomercollectie 2025, met zichtbaar ondergoed en een tas gestript van alle versiering — een cleane, scherpe stijlkeuze die typerend is voor de Brusselse rapartieste.
Ronisia, de ontdekking van de allereerste Flammes-editie, koos voor een meshjurk van Marine Serre. De iconische halve manen van het label kwamen ook terug op het kostuum van Rokhaya Diallo, die de Flamme voor Maatschappelijke Betrokkenheid mocht uitreiken.



Ook mannen schitteren op de rode loper
Bij de mannen scoorde Guy2Bezbar met een preppy look, als eerbetoon aan zijn Congolese roots en de cultuur van de sapeurs. Tijdens zijn optreden voegde de rapper een Chanel-sjaaltje toe rond zijn nek – een directe knipoog naar het refrein van zijn nummer Monaco. Jolagreen23 koos voor een dubbelrijig zwart kostuum, gecombineerd met vierkante loafers en een XXL-bontjas die rechtstreeks uit een videoclip uit de jaren 90 leek te komen. Joe Dwet Filé, bekroond met de Flamme voor Caraïbische muziek, verscheen in een slank gesneden pak met satijnen accenten. La Mano 1.9, uitgeroepen tot Mannelijke Revelatie van het Jaar, bleef trouw aan zijn urban DNA met een nonchalante maar premium outfit van Louis Vuitton. Diezelfde urban flair nam hij mee het podium op, waar hij voor zijn duet met Genezio zijn monogram-look verruilde voor een minimalistisch Nike-trainingspak.
Dit jaar toonden mannen meer lef op modevlak, balancerend tussen verfijnd maatwerk, uitgesproken culturele referenties en gewaagde texturen. Een duidelijk signaal dat mannencouture zich op de rode loper van de Flammes moeiteloos losmaakt van traditionele codes.


Theodora, de nieuwe boss lady
Bekroond met de Flamme voor Vrouwelijke Openbaring van het Jaar, positioneert Theodora zich als hét opkomende icoon om in de gaten te houden. Na een eerste look met gestructureerde schouders, uitvergrote mouwen en een gouden glimlach op de rode loper, betreedt ze het podium in een nieuwe outfit — opnieuw volumineus en expressief. Met hoorns op het hoofd, een romantische witte rijgjurk en geaccentueerde heupen, neemt ze haar eerste trofee in ontvangst. Tijdens haar speech draagt ze de prijs op “aan alle zwarte meisjes die een beetje raar zijn” — een uitspraak die aanvoelt als een manifest voor de Franse artieste van Congolese afkomst.



Meer dan een gewone awardshow zijn Les Flammes uitgegroeid tot een spiegel van de hedendaagse culturele verschuivingen. Gedragen door een generatie artiesten die hun