Outdoortrends: wanneer stijl de pistes én de wandelpaden verovert

dec 12, 2025 | Levensstijl, Merken, Mode

De winter is officieel begonnen. De eerste sneeuwvlokken dalen neer, hullen bergen en dalen in een smetteloos wit, en de skigebieden openen eindelijk hun deuren. Daarmee arriveren ook skiërs voor wie mode niet ophoudt aan de voet van de piste. Maar het fenomeen beperkt zich allang niet meer tot de winter. Zodra de zomer terugkeert, zijn het dezelfde liefhebbers die de wandelroutes verkennen, uitgerust met hypertechnisch materiaal maar ook met outfits die tot in de puntjes gekozen zijn. Outdoor sport is geen loutere vrijetijdsbesteding meer. Het is een scène geworden waar uitstraling net zo telt als prestatie.

Zomer én winter: stijl door alle seizoenen heen

Of je nu besneeuwde hellingen afdaalt of ruige bergpaden bewandelt, de look lijkt even belangrijk geworden als de uitrusting. Natuurlijk blijven een paar geschikte schoenen en een functionele rugzak onmisbaar, maar de rest van de outfit mag probleemloos meebewegen met de laatste trends. De sociale media hebben die evolutie versneld: vrijetijdswandelaars nemen steeds vaker de stijl van de ‘pro’s’ over en delen elk detail van hun uitrusting alsof het om een runway-look gaat.

Afgelopen zomer illustreerde influencer Jade, online bekend als “Call me Gattoni”, dit nieuwe fenomeen in haar eentje. Nog vóór ze aan haar dertig kilometer lange trail in de Dolomieten begon, deelde ze een video waarin ze tot in de perfectie uitgerust verscheen. De reacties volgden onmiddellijk. Sommige commentaren maakten zich vrolijk over de prijs van haar outfit, met opmerkingen als “600 ballen voor 30 kilometer”, terwijl anderen twijfelden aan haar fysieke voorbereiding: “Je kan niet alleen op de flow teren als je het trainen overslaat – dat wringt vroeg of laat.” Maar velen erkenden vooral dat ze er ongelooflijk goed uitzag, ongeacht de omstandigheden.

“Is dit een trail of een modedefilé?”

Die mix van fascinatie en scepticisme toont hoe gelaagd dit fenomeen is. Het legt ook bloot hoe er naar de vrouwelijke verschijning gekeken wordt, zelfs in een sportieve context – soms op het randje van misogynie. Toch belichaamt Jade, voorbij alle kritiek, precies die opkomende trend waar performance en stijl moeiteloos naast elkaar kunnen bestaan.

Wanneer skigebieden modehoofdsteden worden

Met de eerste sneeuwval veranderen skioorden haast automatisch in verlengstukken van de grote modehoofdsteden. Merken spelen daar maar al te graag op in en zetten massaal in op nieuwe samenwerkingen. Op de pistes verandert elke afdaling zo in een winterse catwalk waar Gore-Tex jassen, technische broeken en high-performance accessoires door de poedersneeuw glijden.

Dit seizoen bundelt Nike de krachten met Jacquemus voor hun allereerste collectie “Après Ski”, bestaande uit achttien stukken ontworpen voor de favoriete wintersport van de Zuid-Franse ontwerper. Het universum van Jacquemus strijkt zo neer in de bergen, ergens tussen chic minimalisme en gorp-core. Casablanca onthult intussen zijn eigen, volledig aan wintersport gewijde collectie, geïnspireerd op een uitgesproken ultravintage beeldtaal. Deze capsules bevestigen dat outdoor allang niet meer puur functioneel is – het is een belangrijk esthetisch speelveld geworden voor de modewereld.

De explosie van de outdoor-markt

De hernieuwde liefde voor outdooractiviteiten is niet nieuw, maar de pandemie heeft de trend enorm versneld. Tijdens de lockdowns ontdekten – of herontdekten – veel stadsbewoners het plezier van buiten bewegen, van joggen in het park tot wandelen in de omliggende heuvels. In dat klimaat is de outdoor-markt geëxplodeerd. In Parijs opende Centre Commercial, de boetiek gerund door Veja, dicht bij Place de la République, zelfs een filiaal dat volledig gewijd is aan outdoor uitrusting. Daarnaast organiseert de winkel regelmatig hardloopsessies – op het moment dat “running clubs” in alle grote steden als paddenstoelen uit de grond schieten. Sommige mode-influencers, zoals MV Tiangue, hebben zelfs hun eigen groepen opgericht. Sport is niet langer enkel een kwestie van gezondheid of vrije tijd: het is een nieuw statussymbool van coolness geworden.

De reactie van de merken is navenant. Scarpa, expert in berg- en wandelschoenen, Veja, dat stijlvolle running modellen aanbiedt, en Pas Normal Studios zijn de voortrekkers van deze markt. Maar een hele generatie nieuwe labels wedijvert in innovatie om materiaal te bieden dat tegelijk performanter én modieuzer is dan ooit.

Zo wordt outdoor – of het nu gaat om skiën, trailrunnen, wandelen of deelnemen aan een urban running club – steeds meer een domein waar stijl en performance elkaar ontmoeten. En de beweging stopt daar niet: zelfs Pilates-looks, ooit strikt voorbehouden aan de studio, worden nu met trots in de stad gedragen.

Artikel door Julie Boone.