Artificiële intelligentie in sneakerdesign: revolutie of hype?

feb 3, 2025 | Schoeisel

Kunstmatige intelligentie zet alles op zijn kop en de sneakerindustrie is geen uitzondering op deze technologische vloedgolf. In plaats van terughoudend te zijn, intergreert de industrie het geleidelijk aan te integreren in haar processen en projecten. Het voorspellen van trends, het creëren van unieke ontwerpen, personalisatie, ecologisch design, innovatieve samenwerkingen… De combinatie van AI en sneakers lijkt wonderen te doen. Moeten we dit zien als een echte uitvinding of gewoon als een rage?

IA en sneakers: unieke ontwerpen

Sneaker ontwerpen: een taak voor deskundige ontwerpers? Ja… en nee. In 2024 werd het ontwerp van sommige sneakers bedacht door mensen en AI’s. De Nike Air Max Algorithm Trainer is bijvoorbeeld volledig ontworpen door een AI. Het resultaat is indrukwekkend: sneakers die een vleugje retro combineren met hedendaags design. Op de Designboom-tentoonstelling presenteerde Nike ook zijn AIR-lijn, volledig ontworpen door een AI. Wat maakt deze lijn zo bijzonder? Een futuristisch ontwerp dat prestaties en persoonlijkheid combineert, ter ere van 13 sporters. Ook Adidas heeft de kracht van AI gebruikt om een aantal resoluut artistieke sneakers te ontwerpen: de Adidas x DeepArt sneakers. Hun keuze viel verre van triviaal op DeepArt, een AI die gespecialiseerd is in het transformeren van standaardafbeeldingen in kunstwerken. Let op dat deze sneakers niet op de markt zijn gebracht voor het grote publiek. Ze dienen als prototypes om de mogelijkheden van AI in sneakerontwerp te demonstreren.

Verbeterd personaliseren van sneakers dankzij AI

Sneakers die volledig zijn aangepast aan je eigen smaak: de droom van velen en van alle sneakerliefhebbers.. Met AI kan deze droom werkelijkheid worden. Met zijn keuze aan kleuren, materialen en ontwerpen zou AI sneakermerken in staat kunnen stellen om hun klanten een zeer gepersonaliseerde service te bieden. In mei 2024 lanceerde Reebok een “Reebok Impact” applicatie in samenwerking met AI Futureverse. Hoe werkt het? Gebruikers kunnen hun favoriete foto’s omtoveren tot gepersonaliseerde digitale sportschoenen. Hoewel deze puur virtueel zijn, is er alle reden om aan te nemen dat ze in de nabije toekomst werkelijk kunnen worden. 

Duurzamere sneakers dankzij AI

In een door milieuproblemen gekenmerkte wereld beginnen veel sectoren zich in te zetten voor een ecologische transitie. Deze transitie vereist echter veel veranderingen om naar een duurzamer model te gaan. Om hun ecologische overgang te bevorderen, wenden steeds meer bedrijven zich tot AI. Dit geldt met name voor bepaalde sneakermerken zoals Puma. Dankzij AI heeft de groep een collectie gelanceerd die RE heet. Wat maakt het uniek? Het gaat om sportschoenen die gemaakt zijn van gerecycled materiaal, zodat er minder afval is. En dat is nog niet alles: de oude sportschoenen die anders weggegooid zouden  worden, worden gerecycled met behulp van dezelfde AI. Een ander voorbeeld komt van het (toch al) milieuvriendelijke merk Allbirds. Hun nieuwe Tree Dashers 2.0 sportschoenen zijn gemaakt van 95% gerecycled materiaal. En dat allemaal dankzij hun EcoCompute AI, die ze zelf hebben ontwikkeld! Deze sneakers zijn niet alleen trendy en stijlvol, maar respecteren ook de planeet met een CO2-voetafdruk van bijna nul.   

AI in dienst van sneakers: toonaangevende samenwerkingen

Verzamelaars, uniek en gewaardeerd… samenwerkingen tussen sneakermerken en beroemdheden veroorzaken elke keer weer een sensatie. Onlangs, met de opkomst van AI, hebben ze hun lef en technologische innovatie verdubbeld. De AI Jack Purcell sneakers, het resultaat van een samenwerking tussen Converse en Travis Scott, hebben dankzij de kracht van AI de unieke mogelijkheid om van design te veranderen op het ritme van de liedjes van de zanger. Een ander voorbeeld zijn de Vans x Beeple Metaverses. Deze sneakers hebben verzamelaarsmotieven die rechtstreeks geïnspireerd zijn op de digitale werken van Beeple. Echte collector’s items, onthuld in de vorm van een exclusief en innovatief concept. Op een andere manier heeft de start-up Imki uit de Elzas (gespecialiseerd in het maken van hulpmiddelen voor kunstmatige intelligentie) onlangs samen met Jonak een lijn ‘Laces More’-sneakers ontworpen, een subtiele mix van traditie en moderniteit. 

Zoals je kunt zien, is AI veel meer dan een voorbijgaande hype in de sneakerwereld: het brengt langzaam maar zeker een revolutie teweeg in de industrie, met unieke, modieuze modellen die inspelen op nieuwe behoeften en milieu-uitdagingen.